środa, 8 września 2021

JELCZ - HISTORIA MARKI


 JELCZ Ogórek – po II wojnie światowej Polska potrzebowała nowych środków transportu publicznego. Przede wszystkim duży wzrost liczby ludności w latach 50 i 60 dał sygnał do zaspokojenia potrzeb na usługi transportowe…


Jelczańskie Zakłady Samochodowe 3 lata po otwarciu działalności rozpoczęły produkcję nadwozi N-424 tzw. Stonka, które były montowane na podwoziach Stara 20. Autobus był produkowany w latach 1954-59 i jest uznawany za pierwszy autobus Jelcza.

W 1955 roku opracowano prototypy autobusu Odra A-81 i ciężarówki Żubr A-80. Oba pojazdy posiadały te same podzespoły oraz silnik. Ostatecznie do produkcji weszła tylko ciężarówka, bowiem zdecydowano o zakupie licencji na autobus Skoda 706 RT z silnikiem diesla.

W ostatnim roku lat 50. rozpoczęto produkcję Jelcza 043. Był to autobus oparty na licencji wyżej wspomnianej Skody. Podwozia były dostarczane z fabryki LIAZ, natomiast nadwozie wraz z wyposażeniem wnętrza było tworzone w zakładach Jelcza. Model 043 już podczas wyjazdu z fabryki był pojazdem przestarzałym konstrukcyjnie.


Czechosłowacki silnik technologicznie utknął w czasach przedwojennych, to samo tyczyło się sposobu montażu w podwozu. Był zamocowany przed osią przednią. Zachodnia konkurencja produkowała pojazdy z silnikami mocowanymi na tylnej osi lub z silnikiem podpodłogowym. Zawieszenie było oparte na resorach natomiast na rynku były już konstrukcje oparte na zawieszeniu pneumatycznym. Co zaskakujące, bardzo prosty w budowie Jelcz 043 przyjął się dobrze na rynku o czym świadczy wieloletnia produkcja tego modelu – produkowano go do 1985 roku.

Pierwszy autobus przegubowy


Z racji coraz większego zainteresowania autobusami przegubowymi na świecie, postanowiono zbudować taki pojazd. W 1962 roku powstał Jelcz AP-02, który technicznie był połączeniem dwóch Skód. Rok później zbudowano również odmianę miejską – Jelcz 272 MEX, który posiadał dwuskrzydłowe drzwi oraz zmieniony układ wnętrza względem modelu 043. Autobus przegubowy AP-02 został zastąpiony w roku 1966 przez zwrotniejszego i krótszego Jelcza 021.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

5 maja to Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych oraz Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną

  Ten dzień powinien stać się szczególną okazją do refleksji o sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce oraz podejmowanych przez państ...