Frida Kahlo, właśc. Magdalena Carmen Frieda Kahlo y Calderón (ur. 6 lipca 1907 w Meksyku, zm. 13 lipca 1954 tamże) – meksykańska malarka, słynąca z autoportretów.
Życie Fridy Kahlo rozpoczęło się i zakończyło w Coyoacán w domu zwanym „Niebieskim Domem”.
Sztuka Kahlo przejawia bardzo wiele nawiązań do kultury meksykańskiej i indiańskiej. Z tego powodu często bywa określana jako sztuka naiwna (prymitywizm) bądź folkowa, nierzadko również jako surrealistyczna.
Najczęściej poruszaną przez przez Kahlo tematyką w malarstwie było
cierpienie i ból fizyczny. Wynikało to bezpośrednio z jej problemów
zdrowotnych ciągnących się od wieku dziecięcego (polio
w 6. roku życia), które pogłębiły konsekwencje wypadku komunikacyjnego w
okresie nastoletnim. Przez większą część życia związana była z
meksykańskim artystą Diego Riverą.
Życiorys
Urodziła się 6 lipca 1907 w La Casa Azul (Niebieskim domu) w Coyoacán – niewielkim miasteczku na przedmieściach Meksyku. Jej ojciec, Guillermo Kahlo (1871–1941), urodził się jako Carl Wilhelm Kahlo w Pforzheim
w Niemczech w protestanckiej rodzinie Heinricha Kahlo i Henrietty
Kaufmann. W wieku 19 lat wyjechał do Meksyku i zmienił swoje imię na
jego hiszpański odpowiednik – Guillermo. Zajmował się malarstwem i
fotografią. Matka Fridy Kahlo, Matilde Calderón y Gonzalez, była gorliwą
katoliczką z korzeniami indiańskimi i hiszpańskimi. Zajmowała się domem
oraz rodziną.
Rodzice Fridy Kahlo pobrali się tuż po śmierci pierwszej żony Guillerma,
która zmarła w trakcie porodu drugiego dziecka. Pomimo że związek
rodziców Fridy nie należał do szczęśliwych, doczekali się potomstwa, w
którym Frida była trzecią z czterech córek. Z poprzedniego związku ojca
miała również dwie przyrodnie siostry. Niektóre źródła podają, że
wychowywały się one wraz z Fridą w jej domu rodzinnym, jednakże według
innych zostały odesłane do zakonu. Przez całe swoje życie Frida silniej
związana była z ojcem. Matka często nie pochwalała zachowania córki.
W roku 1910, kiedy Frida miała 3 lata, rozpoczęła się meksykańska rewolucja.
Późniejsza malarka, chcąc być utożsamiana z postępową i radykalną
rewolucją, podawała 7 lipca 1910 jako dzień swoich urodzin. W wieku 6
lat Frida zachorowała na polio, co spowodowało, że jej prawa noga była
krótsza niż lewa. W dorosłym życiu próbowała maskować ten defekt, nosząc
długie, kolorowe spódnice. Przypuszcza się, że Frida mogła mieć również
wrodzoną wadę kręgosłupa w postaci rozszczepu przejawiającego się m.in.
deformacją kręgosłupa i dolnych kończyn.
W wieku nastoletnim Frida interesowała się sportem, trenując m.in. boks.
W roku 1922 Frida dołączyła do grupy uczniów w jednej z najważniejszych
szkół w Meksyku. Była jedną z zaledwie 35 dziewcząt uczęszczających do
tej szkoły. Zintegrowała się ze szkolną społecznością i oczarowała swoją
osobowością najpopularniejszego ucznia szkoły, Alejandra Gómeza Ariasa,
którego wizerunek w przyszłości uwieczniła na jednym z namalowanych
przez siebie portretów. W czasach szkolnych była również świadkiem wielu
scen zbrojnej przemocy na ulicach Meksyku, związanej z trwającą
meksykańską rewolucją.
W dniu 17 września 1925 Frida została ofiarą wypadku komunikacyjnego, w
którym zderzyły się ze sobą autobus i tramwaj. Znalazła się w grupie
najbardziej poszkodowanych pasażerów.
W następstwie tego wypadku u dziewczyny doszło do szeregu poważnych
urazów: złamania kręgosłupa, złamania obojczyka, połamania żeber,
złamania miednicy, 11 złamań prawej nogi, złamania i zwichnięcia prawej
stopy, zwichnięcia ramienia. Ponadto stalowy uchwyt poręczy autobusu
przebił jej podbrzusze i macicę, co przekreśliło szanse na
macierzyństwo. W wyniku odniesionych urazów Frida 3 miesiące spędziła w
odlewie gipsowym, którym unieruchomiono jej ciało. W trakcie
rekonwalescencji Frida usilnie pracowała nad tym, aby powtórnie stanąć o
własnych siłach i nauczyć się chodzić. Pomimo osiągnięcia wyznaczonego
przez siebie celu, przez resztę życia doświadczała nawrotów bólu i
dolegliwości pourazowych, które nieraz zmuszały ją do pobytu w szpitalu.
Z tego powodu przeszła 35 operacji, głównie nakierowanych na
usprawnienie prawej nogi, prawej stopy oraz kręgosłupa. W dorosłym życiu
Frida Kahlo trzykrotnie zachodziła w ciążę, jednak z uwagi na doznane w
wypadku obrażenia ciała nigdy nie doczekała się upragnionego dziecka.
TWÓRCZOŚĆ
W czasie przymusowego unieruchomienia po wypadku Frida zainteresowała
się malarstwem. Ostatecznie porzuciła szkołę medyczną na rzecz
uprawiania sztuki. W trakcie 3-miesięcznego okresu unieruchomienia w
gipsie zajęła się tworzeniem autoportretów. Tłumaczyła ten fakt słowami:
maluję siebie ponieważ najczęściej przebywam w odosobnieniu i znam dobrze obiekt, który uwieczniam.
Aby pomóc córce w rozwijaniu zainteresowań malarstwem, matka
zorganizowała jej sztalugi umożliwiające malowanie podczas leżenia w
łóżku. Ojciec natomiast pożyczył jej swoje farby olejne i pędzle. Jej
prace, często szokujące, obrazują ból i surowe życie kobiet. Wiele z
nich (55 spośród 143) to autoportrety pełne osobistej symboliki, często
bazującej na odniesieniach do anatomii. Frida mówiła o swojej pracy: "nigdy nie maluję fikcji, przedstawiam moje własne życie."
Bardzo duży i pozytywny wpływ na rozwój malarstwa artystki miał Diego Rivera.
Frida podziwiała jego sztukę. Poznali się w 1927 w Ministerstwie
Edukacji, gdzie Diego pracował nad muralem. Frida zaprezentowała mu 4 ze
swoich prac. Diego przyznał, że według niego Frida ma talent. Od tego
czasu stał się częstym gościem w domu rodziny Kahlo. Czuwał nad rozwojem
talentu Fridy, dając wskazówki i nakierowując, ale też pozostawiał jej
wolną wolę i przestrzeń w kształtowaniu twórczości. Wsparcie i pomoc
Diega umocniły Fridę w dążeniu do zostania malarką i wierze, że potrafi
osiągnąć swoje cele.
W malarstwie Fridy uwidoczniły się wyraźnie wpływy rdzennej kultury
meksykańskiej, co przejawia się w dramatycznej symbolice i inspirowanych
sztuką ludową elementach. Stosowanie jasnych barw i wyrazistych kresek,
cechy realizmu i uproszczone środki wyrazu stosowane do wyrażenia
przesłania malowideł stały się jedyną w swoim rodzaju, oryginalną
wizytówką Fridy Kahlo, którą doceniono na całym świecie. W swoich
pracach Frida częstokroć używała symbolu małpy, która – choć w
meksykańskiej kulturze i mitologii utożsamia żądzę i pragnienie – na
obrazach malarki przedstawiana była jako delikatna, wrażliwa i chroniąca
przed złem postać. Frida eksperymentowała, łącząc w swoich pracach
elementy kultury, religii i tradycji meksykańskiej z surrealistycznymi
akcentami. Namalowała kilka portretów o bardziej abstrakcyjnym
charakterze. Na jednym z nich przedstawiła siebie i swojego męża, Diega.
W 1939 Frida zaprezentowała swoje prace na wystawie w Paryżu. Zaproszenie do podróży, pobytu i wystawy we Francji wystosował André Breton. Muzeum sztuki Luwr
doceniło twórczość Fridy, kupując jedną z jej prac „The Frame”. Było to
niezwykłe wydarzenie dla całego narodu meksykańskiego – "The Frame"
zostało pierwszą pracą meksykańskiego artysty, która została doceniona
przez światowej sławy muzeum sztuki. Chociaż prace Kahlo są czasami
określane jako surrealistyczne,
a sama Kahlo wystawiała je kilkakrotnie wraz z surrealistami
europejskimi, sama nie uznawała tej estetyki. Jej zainteresowanie
tematyką kobiecą i szczerość ekspresji, dostrzeżone przez ruch feministyczny, spowodowały że stała się jego symbolem w ostatnich latach XX w.
FEMINIZM
Poprzez tematykę, jaką podejmowała w swoich obrazach (aborcja, śmierć, samotność, choroba, fizjologia, gender,
ukazywanie kobiecej nagości, poronień, przemocy, zdrady, lesbianizmu,
niedoskonałości ludzkiego ciała oraz obrazoburczych opinii, erotyzmu,
patriotyzmu czy fascynacji politycznych), Frida Kahlo nadała
współczesnej sztuce feministycznej nowy kierunek. Jej dzieła nie
pozwalają bowiem na seksualizację kobiety czy voyeuryzm,
gdzie wizja świata oparta jest na przeświadczeniu, że to płeć żeńska, w
pełni uprzedmiotowiona przez mężczyznę, staje się biernym obiektem, a
nie aktywnym obserwatorem rzeczywistości, w której funkcjonuje i pełni
konkretne role. Jej sztuka to symbol ciągłej walki i sprzeciwu wobec
przyjętych reguł dominującej ideologii, lekceważącej znaczenie i
potencjał kobiety, a eksponowanie na obrazach ludzkiej krwi to przejaw
emancypacji. Artystka tym samym stworzyła (nie tylko meksykańskim)
kobietom możliwość autoekspresji, przerwania milczenia, uwolnienia się
od tłamszących oczekiwań społeczeństwa oraz osiągnięcia statusu
podmiotu, a nie, jak do tej pory, sztucznie wykreowanego przez kulturę
przedmiotu.
W swojej sztuce malarka nie tylko krytykowała fallocentryzm, ale także filozofię androcentryzmu, co możemy zauważyć w autoportrecie "La columna rota". Według badaczki Hayden Herrery namalowany w stylu jońskim
filar symbolizuje złamany fallus oraz penetrację rozumianą dosłownie i
metaforycznie jako ingerencję i wpływ na życie artystki tragicznego w
skutkach wypadku drogowego, rozwijającej się medycyny i ustroju
patriarchatu. Oprócz ukazania swojego fizycznego i psychicznego
cierpienia, malarka chciała jednocześnie wyrazić swoją opinię dotyczącą
wyżej wymienionych ideologii, które w jej mniemaniu nigdy nie mogłyby
zdefiniować jej jako artystki i kobiety. Ponadto wybór greckiej kolumny
nie był bynajmniej losowy, gdyż klasyczne kanony piękna ustanowione już w
starożytnej Grecji
wykorzystywały w architekturze geometrycznie perfekcyjne i idealnie
symetryczne kolumny. Miały one przypominać kobiece kształty. Artystka,
na swój oryginalny sposób, przeciwstawiła się wielowiekowej tradycji i
stworzyła swój własny model postrzegania kobiecego ciała oraz pojmowania
atrakcyjności i brzydoty.
Frida, poprzez przedstawianie na obrazach tabu swojej epoki, zanegowała
system praw rządzący patriarchatem, który przekształcił kobietę w istotę
pasywną, zależną od mężczyzny oraz przypisaną do domowego ogniska, prac
domowych i konkretnych ról społecznych, to jest żony i matki. Stąd też
światowa marka malarki jest głównie zauważalna w zagadnieniach
współczesnego feminizmu odnoszących się do płci, rasy oraz etniczności.
Frida pokazywała zależność między jej własnym subiektywnym odbiorem
świata a systemem gender, wewnątrz którego tworzyła, systemem, który
tępił osobistą, kobiecą ekspresję.
ŻYCIE PRYWATNE
Frida Kahlo z mężem Diego Riverą (1932)
Znajomość i współpraca na polu twórczym z artystą Diego Riverą
zaowocowała uczuciem, które w roku 1929 uświęcił związek małżeński.
Pomimo dezaprobaty matki Frida postanowiła poślubić swojego nauczyciela i
przewodnika. Małżeństwo było burzliwe. Para często spierała się i
godziła; oboje mieli silne, nieustępliwe i porywcze charaktery. Frida
zabiegała o dziecko. W 1930 poroniła. Jej stan zdrowia stale się
pogarszał. W 1932, po przeprowadzce pary do Detroit,
poroniła po raz kolejny. Stworzyła wówczas wzruszający obraz
odzwierciedlający to zdarzenie pt. "Henry Ford Hospital". Rozpacz tego
doświadczenia pogłębiła dodatkowo śmierć jej matki.
Biseksualna Frida miewała romanse, m.in. z Josephine Baker, Isamu Noguchi, dr Leo Eloesser
(w 1931). Diego tolerował skoki w bok żony, jeśli wiązała się z
kobietami – o kochanków był zazdrosny. Sam również nie stronił od
przelotnych znajomości i miłostek. Nawiązał romans m.in. z młodszą
siostrą Fridy, Cristiną, co bardzo zraniło i rozgniewało artystkę.
Para rozwiodła się w listopadzie 1939, aby powrócić do siebie w grudniu
1940. Zawarli drugie małżeństwo. Ich drugi formalny związek nie był
lepszy od pierwszego w kwestii porozumienia i współżycia. Para często
zatem mieszkała w osobnych mieszkaniach, ale „po sąsiedzku”.
PÓŹNE LATA I ŚMIERĆ
W 1937 zaangażowana politycznie komunistka Frida udostępniła Lwowi Trockiemu i jego żonie swój dom. Rosyjski polityk uzyskał wówczas w Meksyku azyl polityczny. Kahlo nawiązała z nim romans. Po jego ujawnieniu Trocki wraz z żoną przenieśli się do innej rezydencji w Coyoacán.
Niedługo potem w 1940 polityk został zamordowany (prawdopodobnie na
terenie posiadłości Fridy). W międzyczasie, w 1938, Kahlo miała pierwszą
wystawę w Julien Levy w Nowym Jorku, która odniosła sukces. Tam z kolei zaangażowała się w znajomość z fotografikiem Nickolasem Murayem. Następna wystawa w Paryżu nie spotkała się z entuzjazmem odbiorców. Frida poznała surrealistów, ale była rozczarowana ich twórczością.
W 1941 ojciec Fridy zmarł na atak serca. W 1942 Frida zaczęła prowadzić
dziennik, który stał się cennym źródłem informacji o niej. W 1950
przeszła siedem operacji kręgosłupa, co zmusiło ją do korzystania z
wózka inwalidzkiego. W szpitalu spędziła dziewięć miesięcy. Zażywała
silne leki przeciwbólowe, co odbiło się na jej malarstwie.
Frida Kahlo zmarła 13 lipca 1954. Na kilka dni przed śmiercią napisała w swoim pamiętniku: Ufam, że odejdę bez żalu i że już tu więcej nie wrócę – Frida. Oficjalnym powodem śmierci artystki była zatorowość płucna, ale przypuszcza się, że do śmierci mogło dojść z powodu świadomego lub nie przedawkowania leków. Nie wykonano sekcji zwłok.
Frida w ostatnich latach życia była bardzo słabego zdrowia. Z powodu
gangreny amputowano jej prawą nogę (do wysokości kolana). Przed śmiercią
chorowała także na zapalenie oskrzeli, co dodatkowo ją osłabiło.
Diego Rivera w swojej autobiografii podkreślił, że dzień, w którym Frida
umarła, był najbardziej tragicznym dniem jego życia i dopiero wówczas
zrozumiał, że najwspanialszą częścią jego życia była żona i miłość do
niej.
Urna z prochami Fridy spoczęła w jej rodzinnym "Niebieskim Domu", który
obecnie pełni funkcję muzeum prezentującego dorobek artystyczny Fridy
oraz pamiątki związane z malarką.
OBRAZY
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz