środa, 28 lipca 2021

FORD FOCUS - PIERWSZA GENERACJA

Ford Focus – Wikipedia, wolna encyklopedia 

Ford Focus – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod amerykańską marką Ford od 1998 roku. Od 2018 roku produkowana jest czwarta generacja pojazdu. 

                         PIERWSZA GENERACJA

Ford Focus I został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1998 roku. 


Ford Focus I ST 170

W połowie lat 90. XX wieku europejski oddział Forda rozpoczął prace nad nowym, kompaktowym samochodem mającym zastąpić leciwą linię modelową Escort. W czasie zaawansowanej fazy projektowej, samochód oznaczony było kryptonimem CW170. Pierwsze zdjęcia szpiegowskie przedprodukcyjnego prototypu pojawiły się w 1995 roku.


Oficjalna premiera pierwszej generacji Forda Focusa odbyła się w marcu 1998 roku podczas Geneva Motor Show. Samochód był przełomową konstrukcją nie tylko w stosunku do ówczesnej oferty producenta, ale i innych, konkurencyjnych samochodów kompaktowych dzięki stylizacji utrzymanej w nurcie „New Edge Design”. Samochód wyróżniał się licznymi przetłoczeniami, łukami i motywem ostrych kantów.

 

                   Ford Focus I Sedan

Pod kątem technicznym, Ford Focus I charakteryzował się w pełni niezależnym, wielopunktowym, tylnym zawieszeniem z płaskim wahaczem ustalającym, które zostało zoptymalizowane pod kątem precyzyjnego prowadzenia.

Początkowo ofertę nadwoziową tworzył 3 oraz 5-drzwiowy hatchback, z kolei rok później, w 1999 roku ofertę pojazdu wzbogacono także o 4-drzwiowego sedan oraz 5-drzwiowe kombi. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1999 Focus zajął 1. pozycję.

Pierwsza generacja Forda Focusa w wersji europejskiej była samochodem o zasięgu światowym - poza Europą, oferowano go także w Ameryce Południowej, Afryce, Rosji z Azją Centralną, Dalekim Wschodzie oraz Australii i Nowej Zelandii. Na tych dwóch ostatnich rynkach Focus zastąpił lokalną linię modelową Ford Laser.

W 2001 roku Ford Focus pierwszej generacji przeszedł obszerną restylizację. Zmodernizowano m.in. przednie reflektory, w których zintegrowano kierunkowskazy i zamontowano nowe soczewkowe klosze. Ponadto zmieniły się tylne lampy, a także zmodernizowano zderzaki, montując na nich czarne listwy.

        Ford Focus I Kombi   

Zmiany objęły także kabinę pasażerską, w której zmieniono koło kierownicy, układ przyrządów na konsoli środkowej oraz wzory tapicerek. Do listy wyposażenia opcjonalnego dodano m.in. reflektory ksenonowe, nawigację satelitarną oraz zmieniarkę płyt CD. 

Na początku 2002 roku ofertę Focusa poszerzyła usportowiona wersja ST 170. Pod kątem wizualnym zyskała ona listwy nadwozia malowane w kolorze lakieru, siedemnastocalowe alufelgi, reflektory ksenonowe lub biksenonowe z czarnymi wkładami, charakterystyczne halogeny w przednim zderzaku oraz nakładki na progi. 

Wewnątrz zamontowano półskórzane kubełkowe fotele z elektryczną regulacją, fotele RECARO oraz zegary z białymi tarczami. Dodatkowo w ST170 zainstalowano wskaźnik ciśnienia oraz temperatury oleju. Pod kątem technicznym pojawił się z kolei silnik benzynowy o kodowej nazwie Duratec, który powstał przy współpracy z firmą Cosworth. Zmodyfikowała ona głowice: dodano zmienne fazy rozrządu (VCT), zmienną długość kanałów w kolektorze dolotowym i podniesiono stopień sprężania. Z silnika o pojemności 1998 cm³ uzyskano 172 KM i 195 Nm.

ST170 zostało wyposażone w manualną 6 biegową skrzynie biegów Getrag, przy opracowaniu której Ford współpracował z BMW. Obniżone zawieszenie oraz większe hamulce sprawiają, że samochód jeszcze lepiej się prowadzi. ST170 dostępny był w jako 3 i 5 drzwiowy hatchback oraz kombi. Wersja ST170 dostępna była we wszystkich kolorach, jednak topowy i zastrzeżony dla ST170 był niebieski metalic o nazwie Imperial Blue.

 

                                          
                                            Ford Focus I RS

W październiku 2002 roku ofertę Focusa pierwszej generacji zwieńczyła topowa, sportowa odmiana RS. Nadwozie pojazdu zostało optycznie poszerzone poprzez zastosowanie innych zderzaków oraz błotników, pojazd otrzymał nowy wzór alufelg o rozmiarze 18-cali, a także zmodyfikowany układ hamulcowy. Pojazd wyposażony został w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1988 cm³, mocy 215 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 310 Nm. Powstało tylko 4501 egzemplarzy wersji RS, a produkcja trwała przez rok do listopada 2003 roku.

 

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. elektryczne sterowanie szyb przednich, radio, poduszkę powietrzną dla kierowcy, obrotomierz, wspomaganie kierownicy, fotel kierowcy z regulacją wysokości oraz pochylenia, elektroniczny immobiliser, zamek centralny. Opcjonalnie pojazd wyposażyć można było m.in. w elektryczne sterowanie lusterek, elektryczne sterowanie szyb tylnych, klimatyzację, system ABS, system kontroli trakcji, radio z CD, 4 poduszki powietrzne, skórzaną tapicerkę oraz światła przeciwmgłowe, skórzane lub drewniane wstawki, regulację podparcia części lędźwiowej kręgosłupa w fotelu kierowcy, dodatkowe lampki do czytania, elektryczne regulację fotela kierowcy, podgrzewane lusterka zewnętrzne, dysze spryskiwaczy oraz przednią szybę, tempomat, a także w wersjach po liftingu reflektory ksenonowe, poduszkę kolanową dla kierowcy, nawigację satelitarną i zmieniarkę płyt CD.

                                      

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

5 maja to Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych oraz Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną

  Ten dzień powinien stać się szczególną okazją do refleksji o sytuacji osób z niepełnosprawnościami w Polsce oraz podejmowanych przez państ...